pohoda v teple

HOME
Poloniny

Padat padat bilij snih,

Na chatu našu I naš porih

Prišla zima čarivnica, do červona farbit lica

Prišol moroz čarivnik

Pomaľuval vikna I calij švit.

Telemark a Back country v Poľských Poloninách

Osemčlenná slovensko-poľská telemarková a back country skupina prešla v marci r. 2002 časť  Poľských Polonín. Zdolaná bola Polonina Wetlinska 1255 m n m., Tarnica 1346 m n. m., Wielka Rawka 1304 m n. m. a Kremenec 1221 m n. m..

Ak niekto hľadá dobrodružstvo a chce ho prežiť čo najbližšie k Slovensku, tak zimný prechod Polonín na lyžiach (v Poľsku nazývaných Bieszczady) je ideálnou skúškou fyzických síl.

Národný park Poloniny sa nachádza na severovýchode Slovenska. Kremenec 1221 m n. m. je bodom kde sa stretávajú hranice troch štátov Slovenska, Poľska a Ukrajiny. Po skúsenostiach zo zimných prechodov Polonín na Slovenskej strane sme sa rozhodli, že tentoraz sa spojíme s telemarkovými nadšencami z Poľska a navštívime severnú časť Polonín – Bieszczadzki Park Narodowy.

V marcový piatok roku 2002 ráno nakladáme lyže a ruksaky na auto a vyrážame na slovensko-poľskú hranicu Vyšný Komárnik – Dukla. Keďže po snehu nie je ani chýru, je ťažké vysvetliť colníkovi, že ideme lyžovať a to nie do Tatier, ale na Bieszczady. Bum, razítko do pasu a trasou Barwinek, Tylawa, Komancza, Lupkow, Cisna, Wetlina, Berehy Górne končíme na zasneženom priesmyku Przel. Wyznianska 855 m n. m..

Lepíme pasy na lyže a stúpame na chatu Pod Malou Rawkou. Po 20 min. šlapania sme pri chate a víta nás 120 cm snehu. Nádherná chata pod Malou Rawkou bude naším útočiskom tri dni. Hneď vyrážame smerom na Malú Rawku 1267 m n. m.. Stúpame zasneženým lesom v teple a závetrí, situácia sa okamžite mení po dosiahnutí Malej Rawky, kde fúka silný vietor a výborné snehové podmienky v lese sa menia na ľadové platne na otvorených zasnežených lúkach – zvaných Poloniny. Pokračujeme smerom na Wielku Rawku 1304 m n. m. odkiaľ je nádherný výhľad na Poloninu Wetlinskú 1255 m n. m., Poloninu Carynskú 1297 m n. m., Tarnicu 1346 m n. m. a v diaľke na východe sa belejú zasnežené ukrajinské Poloniny. Z Wielkej Rawky zlyžujeme na poľsko-ukrajinskú hranicu a po hranici smerom na západ dorazíme na Kremenec 1221 m n. m. – trojcíp Slovensko – Poľsko – Ukrajina. Ešte máme čas a tak sa vydávame smerom na západ už po poľsko-slovenskej hranici a na Kamennej Lúke 1201 m n. m. to otočíme naspäť. Na Wielkej Rawke dávame dole pasy a vychutnávame si zjazd na otvorených Poloninách. Veľmi rýchlo však príde vstup do lesa, stromy sú odrazu nejako príliš na husto a je problém si niektorý nevziať so sebou na chatu. S nekonečným množstvom pádov sa mokrí a unavení vraciame na chatu.

Večer na chate začína miestnou kuchárskou špecialitou bigošik domowy a pokračuje porovnávaním telemarkových lyží a viazaní s poľskými kolegami. Večer je krátky – ráno nás čaká výstup na Tarnicu 1346 m n. m..

V sobotu po raňajkách sa spustíme na lyžiach k priesmyku kde sme si nechali včera auto. Autami sa vezieme cez Ustrzyki Górne do dedinky Wolosate odkiaľ začne náš dnešný výstup na Tarnicu. Wolosate bolo založené pred 1565 rokom a po roku 1945 bola táto dedina celá vysídlená a zničená. Ostali tu už iba pozostatky cintorína a zbúrané múry lemkowskej cerkvi, pozor na cestu je samá diera.

Od dediny stúpame na lyžiach po lúkach pridržiavajúc sa modrej značky, ktorá nás dovedie na Tarnicu. Výstup je dlhý a po dosiahnutí hornej hranice lesa sa ocitneme v otvorenej krajine s výhľadom na kríž, ktorý je postavený na kóte Tarnica. Situácia zo včerajšia sa opakuje, teplý a slnečný výstup v závetrí vystrieda na kopcoch Polonín ostrý vietor a ľadové platne. Na Tarnicu 1346 m n. m. dôjdeme pre istotu bez lyží rozkopávajúc si cestu v ľade. Zopakujú sa nádherné výhľady zo včerajška na blízke Poloniny. Pokračujeme po červenej značke na Szeroky Wierch 1268 m n. m., kde stretávame dve skupiny turistov brodiacich sa pešo v hlbokom snehu. Pred vstupom do lesa si konečne doprajeme chvíľu oddychu. Po hodine opaľovania a čakania na ostatných schádzame do Ustrzyk Górnych, kde sa naša dnešná túra na lyžiach končí. Tu sa zásobujeme pivom a presúvame sa  na chatu.

Bigošik domowy bol včera výborný a tak si ho dávame aj dnes večer, porovnávanie telemarkovej výstroje zo včerajška pokračuje porovnávaním kvality poľského a slovenského piva s prispením slivovice a vodky – ukázalo sa to ako veľmi nevhodná štvorkombinácia. Večer je dlhý a Piotr ho spestruje hrou na gitaru.

Nedeľné ráno začína neobvykle neskoro, až pred obedom balíme ruksaky a opúšťame chatu. Dnes máme v pláne zdolať Poloninu Wetlinskú. Z parkoviska v priesmyku Przel. Wyznia stúpame lesom predbiehajúc peších turistov, ktorí sa brodia v mokrom snehu, počasie nám nepraje a začína mrholiť. Za dažďa s vrstvami nalepeného snehu na pásoch dorazíme na Chatu Puchatku 1228 m n. m. na Polonine Wetlinskej. Chata je otvorená celý rok a tak máme možnosť dať si horúci čaj a ohriať sa pri rozpálenej peci. Napriek nepriazni počasia je tu plno turistov, no všetci okrem nás sú peši a tak tu s neobvyklými lyžami s ešte neobvyklejším telemarkovým viazaním vzbudzujeme rozruch. Poľské Poloniny – Bieszczady sú hojne navštevované počas letnej sezóny, avšak v zime je tu pusto. Je zarážajúce, že v národnom parku v strede Európy je v zimnom období málo turistov na lyžiach, pričom táto oblasť je ideálna pre nenáročný skialpinizmus, telemark touring a back country lyžovanie. Keďže počasie sa neumúdrilo a stále prší, rozhodneme sa pre zjazd naspäť k parkovisku. Nechávame za sebou skupinky peších turistov smerujúcich tak isto nadol, ktorí nám nahlas závidia – naše oblúky v snehu.

Lúčime sa s poľskými kolegami a s želaním, že snáď o rok zase, sa poberáme na štátnu hranicu Barwinek – Dukla – Vyšný Komárnik. Tento krát nám záver telemarkovej a back country sezóny vyšiel nad očakávania dobre.

Ivan Marko, Outdoor klub Svidník

web: http://www.mojweb.sk/outdoor  e-mail:  i1marko@zoznam.sk

Použitá výstroj:

- telemarkové lyže TUA - 94 Ride, viazanie Rottefella Extreme, vyhadzovačka TRP 100, topánky Garmont Veloce

- lyže Back Country Madshus, viazanie Rottefella Supertelemark, topánky  Garmont Tour

- telemarkové lyže TUA Excalibur, viazanie Rottefella Cobra, topánky Garmont Veloce